Dyslexie
Op Pendula volgen we de leerlingen in hun ontwikkeling. Als er problemen zijn die wijzen in de richting van dyslexie dan streven we ernaar om deze al in een vroeg stadium te signaleren.
De school gaat met deze gerichte signalen aan het werk. Ouders worden geïnformeerd,
de leerling wordt besproken in het leerlingenoverleg door de leerkracht en intern begeleider. Er wordt een Kindplan (onderdeel van het groepsplan extra ondersteuning) opgesteld waarin de extra ondersteuning wordt beschreven (wie-wat-waar-wanneer). Dit plan wordt cyclisch geëvalueerd en aangepast. Op deze manier bieden we deze leerlingen gerichte hulp en ondersteuning. U kunt o.a. denken aan extra tijd bij toetsen, uitvergrote teksten, ingesproken toetsen en teksten, extra oefening, tijd om iets in te lezen etc.
Als er kan worden voldaan aan de eisen voor een aanvraag dyslexie, dan verzorgt Pendula, in overleg met ouders, deze aanvraag. Bij een positief advies is het aan ouders/verzorgers om het vervolgtraject in werking te zetten.
Wij zijn van mening dat een dyslexieverklaring voor deze leerlingen op onze school niet nodig is om extra hulp te bieden. Het voortgezet onderwijs kan wel een verklaring eisen. Indien er niet aan de eisen voor een aanvraag kan worden voldaan en ouders/verzorgers toch een verklaring willen hebben, kunnen zij zelf een instituut zoeken om een onderzoek te laten doen. Zij moeten dit onderzoek zelf bekostigen. Soms betaalt de ziektekostenverzekering.